یا علی اکبر (علیه السلام)
ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ . . . نون سوگند به قلم و آنچه مى‏نویسند
قالب وبلاگ

 

بسیاری از والدین با شروع فصل بازگشایی مدارس، با مشکل تغذیه فرزند خویش در این دوران روبه رو می‌شوند، زیرا در این دوران، بچه‌ها مدت زمان زیادی را در خارج از خانه می‌گذرانند؛ از این رو نظارت بر تغذیه کودکان بسیار دشوار است. به علاوه مواد غذایی مورد نیاز بدن کودک با توجه به افزایش فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی وی تغییر می‌کند. 

 

یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد، بسیاری از مشکلات آموزشی نظیر عدم تمرکز حواس یا اختلالات یادگیری از تغذیه ناصحیح بچه‌ها ناشی می‌شود و به همین دلیل، لزوم به کارگیری یک برنامه غذایی صحیح بیش از پیش نمایان می‌شود. آن چه در ادامه می‌آید مطلبی است که به مناسبت بازگشایی مدرسه‌ها و در ارتباط با تغذیه‌ی دانش‌آموزان فراهم شده است. 

* یک تغذیه خوب با اولین وعده غذایی روز آغاز می‌شود. کودکان معمولاً به دلایل گوناگون از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند. در اولین گام سعی کنید برنامه صبحانه را طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای خوردن این وعده غذایی در اختیار داشته باشید. در ضمن، خوردن صبحانه به همراه سایر اعضای خانواده نیز کودک را به این امر تشویق می‌کند. به طور کلی یک دانش آموز برای شروع روز به مقداری کالری نیاز دارد که این مقدار کالری، می‌تواند از طریق نان، پنیر بدون چربی، گردو، غلات و شیر تأمین بشود. کودکان باید روزانه حداقل 2 لیوان شیر بخورند. اگر فرزند شما از خوردن شیر امتناع می‌کند، می‌توانید از جایگزین‌هایی مثل فرنی و شیربرنج که حاوی شیر هستند، استفاده کنید. در مجموع به یاد داشته باشید که صبحانه در حدود 25 درصد از انرژی روزانه بدن را تأمین می‌کند. 
* کودکانی که در نوبت بعد از ظهر به مدرسه می‌روند، معمولاً یکی از دو وعده‌ی غذایی صبحانه و ناهار را حذف می‌کنند. سعی کنید هیچ گاه یک وعده غذایی را حذف نکنید؛ زیرا احساس گرسنگی شدید، فرد را مجبور می‌کند که در نوبت غذایی بعدی بیش از اندازه غذا بخورد.

بسیاری از والدین با شروع فصل بازگشایی مدارس، با مشکل تغذیه فرزند خویش در این دوران روبه رو می‌شوند، زیرا در این دوران، بچه‌ها مدت زمان زیادی را در خارج از خانه می‌گذرانند؛ از این رو نظارت بر تغذیه کودکان بسیار دشوار است. به علاوه مواد غذایی مورد نیاز بدن کودک با توجه به افزایش فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی وی تغییر می‌کند. 
 یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهد، بسیاری از مشکلات آموزشی نظیر عدم تمرکز حواس یا اختلالات یادگیری از تغذیه ناصحیح بچه‌ها ناشی می‌شود و به همین دلیل، لزوم به کارگیری یک برنامه غذایی صحیح بیش از پیش نمایان می‌شود. آن چه در ادامه می‌آید مطلبی است که به مناسبت بازگشایی مدرسه‌ها و در ارتباط با تغذیه‌ی دانش‌آموزان فراهم شده است. 
* یک تغذیه خوب با اولین وعده غذایی روز آغاز می‌شود. کودکان معمولاً به دلایل گوناگون از خوردن صبحانه امتناع می‌کنند. در اولین گام سعی کنید برنامه صبحانه را طوری تنظیم کنید که زمان کافی برای خوردن این وعده غذایی در اختیار داشته باشید. در ضمن، خوردن صبحانه به همراه سایر اعضای خانواده نیز کودک را به این امر تشویق می‌کند. به طور کلی یک دانش آموز برای شروع روز به مقداری کالری نیاز دارد که این مقدار کالری، می‌تواند از طریق نان، پنیر بدون چربی، گردو، غلات و شیر تأمین بشود. کودکان باید روزانه حداقل 2 لیوان شیر بخورند. اگر فرزند شما از خوردن شیر امتناع می‌کند، می‌توانید از جایگزین‌هایی مثل فرنی و شیربرنج که حاوی شیر هستند، استفاده کنید. در مجموع به یاد داشته باشید که صبحانه در حدود 25 درصد از انرژی روزانه بدن را تأمین می‌کند. 
 * کودکانی که در نوبت بعد از ظهر به مدرسه می‌روند، معمولاً یکی از دو وعده‌ی غذایی صبحانه و ناهار را حذف می‌کنند. سعی کنید هیچ گاه یک وعده غذایی را حذف نکنید؛ زیرا احساس گرسنگی شدید، فرد را مجبور می‌کند که در نوبت غذایی بعدی بیش از اندازه غذا بخورد.

استفاده از میان وعده‌های غیر خانگی موجب اضافه وزن دانش‌آموزان می‌شود
دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در رژیم غذایی دانش آموزان معمولاً مقادیر زیادی فرآورده‌های غلات وجود دارد اما اغلب این فرآورده‌ها شامل شیرینی، کیک‌های صبحانه، غلات شیرین شده و غلات تصفیه شده‌ی دیگر است که قند و چربی زیادی دارند و مصرف بی رویه‌ی آن‌ها سبب اضافه وزن می‌شود. 
بنابراین گزارش، والدین باید دقت کنند تا غلات کامل را در اختیار کودکان و نوجوانان خود قرار دهند زیرا نسبت به غلات تصفیه شده، فیبر، ویتامین و مواد معدنی بیشتری دارند و نان سنگک و ماکارونی سبوس دار نمونه‌های محصولات تهیه شده از غلات کامل هستند.

این گزارش می‌افزاید: لبنیات نیز منابع بسیار خوب کلسیم هستند که در محکم سازی استخوان‌ها به ویژه در دوران رشد اهمیت بسیار زیادی دارند، به همین دلیل باید توجه خاصی به این دسته مواد در رژیم غذایی روزانه کودکان و نوجوانان شود. گفتنی است، از آنجا که میزان چربی‌های اشباع در محصولات لبنی بالا است توصیه می‌شود از محصولات لبنی پرچرب استفاده نشود. شیر، ماست و انواع پنیر به همراه نان از میان وعده‌های مناسب برای دانش‌آموزان هستند. 
بنا بر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه، مغزها نیز میان وعده‌های مناسبی هستند و در عین حال از کالری قابل توجهی برخورداند و در کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن و چاق باید در مصرف مغزها احتیاط کرد. بهتر است از مغزهای شور استفاده نشود. 



منبع : همشهری آنلاین

[ جمعه ۱۳٩٠/٧/۸ ] [ ۱٢:٠٠ ‎ب.ظ ] [ واحد فرهنگی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
نويسنده
سایر