یا علی اکبر (علیه السلام)
ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ . . . نون سوگند به قلم و آنچه مى‏نویسند
قالب وبلاگ

 

در طول تاریخ، مردم وسایل‌ شان را به روش ‌های مختلفی حمل کرده ‌اند که امروزه یکی از رایج ترین این روش ‌ها استفاده از کیف است که گاهی روی ساعد، گاهی در دست و گاهی روی شانه حمل می‌ شود. 
اما امروزه بیشتر افراد، به ویژه جوانان و کودکان ترجیح می ‌دهند از کیف‌ هایی استفاده کنند که اصطلاحا به آن کوله‌ پشتی می ‌گویند. کوله‌ پشتی معمولا کیفی است از جنس کتان، برزنت، چرم یا نایلون که می ‌توان آن را به پشت انداخت. 


اگر چه به نظر می ‌رسد استفاده از این روش حمل به ویژه برای کودکان دبستانی مناسب باشد اما تحقیقات بی شماری در سراسر دنیا از جمله در کشور ما نشان داده است که استفاده نادرست از کیف و کوله ‌پشتی، حمل غلط و وزن بالای کوله ‌پشتی می ‌تواند صدمات بسیاری به گردن، کمر و ماهیچه ‌ها و ستون فقرات وارد کند. سلامت در گفتگویی با دکتر لیلا اتفاق، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته ‌است...
از میان کیف و کوله ‌پشتی کدام مناسب ‌تر است؟
کوله ‌پشتی بیشتر توصیه می ‌شود چون وزن آن بین دو دست تقسیم می‌ شود و به یک طرف فشاری وارد نمی ‌شود.
یک کوله ‌پشتی خوب چه ویژگی‌ هایی دارد؟
کوله ‌پشتی خوب نباید بیش از یک‌ سوم قسمت پشت را بگیرد و وزن آن بین 5 تا 10 درصد وزن شخص باشد. لازم است بندهای آن ضخیم باشد تا سطح شانه را گرفته و فشاری به آن نیاورد. 
در ضمن باید دارای پد بوده و طول آن خیلی بلند نباشد، به طوری که سبب افتادن کیف پایین کمر شود.

بهتر است کوله‌ پشتی بندهای اضافی داشته باشد تا هم حمایت اضافی ایجاد کند و هم وزن را از شانه و کمر به لگن انتقال دهد. 
در ضمن داشتن جیب و فضاهای اضافی سبب تقسیم وزن اشیا می ‌شود.
نحوه صحیح برداشتن و حمل کوله‌ پشتی چگونه است؟
نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، وزن کوله‌ پشتی است. کوله‌ پشتی را نباید خیلی سنگین کرد و از انداختن آن روی یک شانه باید خودداری کرد. برای حمل کوله از هر دو دست باید استفاده کنیم و توجه داشته باشیم که کوله خیلی پایین نیفتد و روی کمر قرار نگیرد. 
امروزه اکثر دانش آموزان به ویژه دانش ‌آموزان دوره راهنمایی و دبیرستان بندهای کوله را بلند انتخاب می ‌کنند تا کوله پایین بیفتد در حالی که این روش حمل اشتباه است. کوله ‌پشتی باید بین دو کتف قرار بگیرد و ستون فقرات صاف باشد و فرد برای حمل آن به جلو متمایل نشود یا شانه ‌ها به عقب کشیده نشوند. 
موقع برداشتن کوله نباید آن را روی شانه پرتاب کرد بلکه باید روی زمین نشست یا کوله را روی میز قرار داد و با هر دو دست آن را روی کمر انداخت.
حمل نادرست کوله ‌پشتی سبب بروز چه مشکلاتی می‌ شود؟
اگر کوله‌ پشتی سنگین باشد یا آن را یک طرف بیندازیم، سبب می ‌شود به مرور یکی از شانه ‌ها افتادگی پیدا کند و در ستون ‌مهره ‌ها انحراف ایجاد شود. 
اگر کوله خیلی پایین بیاید و روی کمر بیفتد یا سنگین باشد هم می‌ تواند به مرور سبب بروز کمردرد، گودی کمر، درد گردن و... شود.
بروز این ناراحتی‌ ها در برخی سن‌ ها شایع ‌تر است یا سن به خصوصی ندارد؟
خیر، سن خاصی وجود ندارد. استفاده از کوله نامناسب یا حمل نامناسب می ‌تواند چه در کودکی چه نوجوانی و چه بزرگسالی سبب بروز مشکلاتی شود. اما به هر حال بروز این ناراحتی ‌ها در سن پایین به دلیل آن که استخوان‌ ها در حال رشد و شکل‌‌ گیری است و تاندون‌ ها انعطاف ‌پذیرتر هستند می‌ تواند شدیدتر باشد. 
در سنین پایین نه تنها استفاده نادرست از کوله سبب بدشکلی ستون‌ فقرات می ‌شود بلکه این عمل تبدیل به عادتی می ‌شود که تا بزرگسالی همراه آن ها مانده و مدام به بدن آن ها آسیب می‌ رساند. 
نکته ی آخر این که ضروری است معلمان کاری نکنند که دانش ‌آموزان مجبور به حمل کتاب ‌های زیادی شوند. بهتر است قفسه هایی در مدارس در نظر گرفته شود تا دانش ‌آموزان کتاب ‌های خود را در مدرسه جا بگذارند و مجبور نباشند هر روز آن ها را با خود حمل کنند.
در ضمن نحوه نشستن و برخاستن پشت میز نیز بسیار مهم است. لازم است معلم سرکلاس صاف نشسته، قوز نکند و راست نشستن را به کودکان هم آموزش دهد.

منبع:beest.ir

[ چهارشنبه ۱۳٩٠/٧/۱۳ ] [ ٩:٠٦ ‎ق.ظ ] [ واحد فرهنگی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
نويسنده
سایر